11.08.2011, 13:34
Hakukoneita koskevan juttusarjamme toisessa osassa tutkimme hieman tarkemmin Meta-tietoja

Meta-tiedot ovat HTML-koodia. Koodi ei siis näy sivuilla, mutta sillä määritellään monia asioita jotka vaikuttavat siihen, miten esimerkiksi sivun otsikko näkyy sivulla. Mikäli skandinaaviset merkit (å, ä tai ö) näkyy sivuilla väärin, yleensä syy on siinä, että Meta-tietoihin on annettu väärä merkistö. Myös hakukoneet hakevat tietoa sivustasi näistä Meta-tiedoista. Siksi on tärkeää, että jokaisella sivulla on nämä Meta-tiedot huomioitu.

Katsotaanpa tarkemmin näitä Meta-tietoja. Meta-tiedot on yleensä sivun ensimmäisiä koodeja. Ne näyttävät tältä:

Miltä meta-koodi näyttää

Rivien järjestys voi olla myös toinen mitä tässä kuvassa on näytetty. Järjestyksellä ei ole niinkään väliä. Tärkeintä on, että tiedot löytyvät.

Ensimmäisellä rivillä määritellään mitä merkistöä pitäisi käyttää, että teksti näkyisi oikein. Koska selaimet pitävät meille tuttuja å,ä,ö-merkkejä erikoismerkkeinä, on tärkeää että merkistö on määritelty oikein. Suomenkielisillä sivuilla kannattaa käyttää UTF-8 merkistöä.

Toisella rivillä määritellään otsikko. Se mitä tähän kirjoitamme, näkyy selaimen otsikkopalkissa kuvan osoittamalla tavalla

Miten otsikkokentän teksti näkyy selaimessa

Otsikko-tieto on hakukoneille tärkeä ja sille annetaan hakutuloksissa paljon painoarvoa. Se on yleensä myös ihmisille ensimmäinen asia, jonka he sivusta näkevät. Otsikko latautuu yleensä sivusta ensimmäisenä. Se näkyy yleensä myös hakukoneen hakutuloksissa. Ei siis ole yhdentekevää, millaisen otsikon sivuille annat. Toisin sanoen, tarkasti mietitty ja sivun sisältöä hyvin kuvaava otsikko parantaa sekä näkyvyyttä hakutuloksissa että herättää ihmisen mielenkiinnon.

Seuraavat kaksi riviä ovat myös hakukoneiden kannalta tärkeitä. Avainsanoja (keywords) Google ei enää huomioi ollenkaan, sillä tätä tapaa käytettiin tarkoituksella väärin joitain vuosi sitten. Osa muista hakukoneista huomioi vielä nämä avainsanat, joten ne kannattaa kirjoittaa samalla kertaa kun Meta-tietoja muutenkin lisää. Avainsanat kirjoitetaan pienillä kirjaimilla peräkkäin pilkulla erotettuna, eikä välilyöntejä tarvita. Kannattaa pitää yhden sivun hakusanojen määrä vähäisenä. 6-8 eri hakusanaa per sivu on riitävä.

Kuvaus (content) on Googlea ajatellen otsikon lisäksi tärkein kenttä. Tähän kenttään voi lisätä lyhyen, enintään 150 merkin pituisen kuvauksen sivuston sisällöstä. Tätä kenttää kannattaa ajatella mielenkiinnon herättäjänä. Google ei hyödynnä tätä kenttää hakutuloksien indeksoinnissa. Kentän tärkeys tulee esille hakutuloksia katsellessa. Tähän kentään lisätty teksti näkyy hakutuloksen lisärivillä ja siksi hyvin suunniteltu kuvaus herättää kävijän mielenkiinnon ja hän tulee tutkimaan sivua tarkemmin. Mielenkiinnon herättäjänä voi toimia myös kysymys. Esimerkiksi eräässä Webmestari-sivun kuvauskentässä on kysymys "Kuinka rakennan kotisivut helposti ja nopeasti?"

 

Meta-tietojen lisäys Webmestari-palvelussa

 

Olemme nyt käsitelleet Meta-tietoja yleisellä tasolla. Metatietojen lisäys on helppoa, mutta vaatii siis hieman kajoamista HTML-koodiin. Mikäli sinulla on käytettävissäsi Webmestari-palvelu, voit lisätä Meta-tiedot sivuillesi suoraan Ylläpito-alueelta seuraavasti:

1) Kirjaudu Webmestari-palvelusi ylläpitoalueelle ja valitse sieltä Asetukset

Webmestari-palveluhallinnan pääsivu

2) Valitse avautuvalta sivulta Sisällönkuvauskentät-välilehti ja täytä kentät edellä opitun mukaisesti

Webmestari-palveluhallinnan sisällönkuvauskentät

Meta-otsikkoon: Tarkasti mietitty ja sivun sisältöä hyvin kuvaava otsikko
Meta-otsikon etuliite: Valitse kuinka haluat tietojen näkyvän otsikossa. Hyvä tapa on että siinä näkyy ensin sivun nimi ja sen jälkeen koko sivuston nimi. Erottimen valinnalla ei ole hakukoneiden osalta merkitystä, vaan voit valita erottimista sen minkä itse haluat ja mikä sopii sivusi tyyliin parhaiten
Meta-avainsanat: 6-8 eri hakusanaa on hyvä määrä
Meta-kuvaus: Lyhyt, enintään 150 merkin pituinen kuvaus sivuston sisällöstä.
Merkistö: UTF-8 on skandinaavisille sivustoille oikea valinta

Nyt tiedot on lisätty ja sivuillasi on Meta-tiedot kunnossa. Muista tallentaa tekemäsi muutokset.

Seuraavassa osassa teemme sivukohtaisia muutoksia Meta-tietoihin


Yul Tang kirjoittaa:
28.04.2014, 13:11
Ymmärtääkseni Meta-avainsanoilla on hyvin vähän merkitystä ja Google niitä ei ota huomioon hakutuloksissa. Koitin laittaa sinne "akrobatia", "akrobatia show" jne, ilman mitään tuloksia. Mutta Meta-kuvaus osoittautui todella hyödyllyseksi, koska voin määrätä mitä tekstia Google näyttää kun sivua haetaan. Kiitos neuvosta!
(*) Vaaditut kentät